Κυριακή 23 Απριλίου 2017

Πλεόνασμα - πλεονέκτημα για τη διαπραγμάτευση και εγγύηση ελαφρύνσεων

Πλεόνασμα - πλεονέκτημα για τη διαπραγμάτευση και εγγύηση ελαφρύνσεων
Παναγόπουλος Θάνος
Πρωτοφανές στην ελληνική οικονομική ιστορία το 4,19% του ΑΕΠ σε όρους προγράμματος πρωτογενές πλεόνασμα - Στο 3,9% το πρωτογενές πλεόνασμα με τη μεθοδολογία της Eurostat

Δύο δρόμοι ανοίγουν, υλοποίησης μέτρων ανακούφισης τα επόμενα 2-3 χρόνια για ευρύτατο τμήμα του πληθυσμού (μείωση ΕΝΦΙΑ και χαμηλού φορολογικού συντελεστή, περισσότερες δημόσιες επενδύσεις, κ.λπ.) και διαπραγμάτευσης με δανειστές υπό ευνοϊκότερες συνθήκες, ενώ ένας τρίτος, του δημοσιονομικού “κόφτη”, κλείνει τουλάχιστον στον ορατό ορίζοντα, μετά την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος “μαμούθ” το 2016.
Όπως ανακοινώθηκε χθες από την ΕΛΣΤΑΤ, αυτό ήταν οκταπλάσιο του στόχου καθώς ανήλθε στο πρωτοφανές για τη νεότερη οικονομική ιστορία της Ελλάδας 3,9% του ΑΕΠ, έναντι στόχου για 0,5% του ΑΕΠ. Σε δε όρους προγράμματος, ανήλθε στο 4,19% του ΑΕΠ, όπως ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, ξεπερνώντας τα 7,4 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, η ελληνική πλευρά στέλνει ηχηρό μήνυμα στους δανειστές ότι από την πλευρά της στέκεται όχι απλώς συνεπής στις υποχρεώσεις της, αλλά αποδεικνύει ότι παραμένει προσηλωμένη στον απώτερο στόχο της, να αποκατασταθεί η αξιοπιστία της Ελλάδας, ώστε να ξαναγίνει δεκτή στις αγορές και κατά συνέπεια ένα “κανονικό” κράτος. Αναμένοντας ως εκ τούτου την αναπόφευκτη, σε μια έντιμη σχέση εταίρων, επίδειξη καλής θέλησης και αμοιβαιότητας από τους Ευρωπαίους, στο ζήτημα του χρέους,και όχι μόνο.

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή δημοσιοποίησε χθες ότι υπολογίζει στο ύψος των 6,9 δισ. ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016, με βάση τον κανονισμό ESA 2010. Αυτό μεταφράζεται σε ποσοστό ίσο με 3,9% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, ήτοι σχεδόν οκταπλάσιο του στόχου που είχε συμφωνηθεί για επίτευξη 0,5% του ΑΕΠ. Βέβαια, η συγκεκριμένη μέθοδος υπολογισμού του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι ελαφρώς διαφοροποιημένη από εκείνην που ακολουθείται με βάση το πρόγραμμα προσαρμογής. Ωστόσο, οι όποιες διαφοροποιήσεις εμφανισθούν αναμένεται να είναι οριακές, χωρίς ουσιαστική μεταβολή της γενικότερης εικόνας.

Όσον αφορά το πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης για την περυσινή χρονιά αυτό ανήλθε, σύμφωνα με τη μεθοδολογία ESA 2010, στο ύψος του 1,3 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί σε ποσοστό ίσο με 0,7% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Το δε ακαθάριστο ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης σε ονομαστικές τιμές, αυτό στο τέλος του 2016 υπολογίστηκε στα 314,9 δισ. ευρώ ή σε 179% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος.

Τα στοιχεία τα οποία δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα από την Ελληνική Στατιστική Αρχή για το 2016 δείχνουν ακόμη ότι:

* Τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης διογκώθηκαν σε 87.473 εκατ. ευρώ ή 2.653 εκατ. ευρώ περισσότερα από εκείνα που είχαν εισπραχθεί το 2015.

* Οι δαπάνες συρρικνώθηκαν κατά τη διάρκεια της περυσινής χρονιάς κατά 9.062 εκατ. ευρώ, καθώς από τα 95.247 εκατ. ευρώ το 2015 κατήλθαν στα 86.185 εκατ. ευρώ.

Κατά την περυσινή χρονιά η κεντρική κυβέρνηση αποκόμισε ένα όφελος της τάξεως των 70 εκατ. ευρώ από τη διαδικασία υποστήριξης του τραπεζικού κλάδου, ενώ το 2015 είχε πληρώσει 4.842 εκατ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών τραπεζών.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατά τη μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ό,τι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για τους σκοπούς της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ). Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής περιλαμβάνουν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της Eυρωζώνης, τα οποία προέρχονται από την κατοχή ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου